Tervetuloa! Olen Ilpo Tuononen. Lue tarinani. Se on paras tapa oppia miten voin auttaa sinua.
Autan yli 10 vuoden ja 100 asiakasprojektin kokemuksella suomalaisia yrityksiä ja yhteisöjä rakentamaan kasvavaa ja kannattavaa liiketoimintaa verkkoon.

Tervetuloa! Tämä on minun tarinani digiliiketoiminnan parissa.
Olen Ilpo Tuononen, ja haluan kertoa sinulle, miksi digiliiketoiminta ei ole rakettitiedettä – ja miten olen oppinut sen vuosien käytännön työn kautta.
Vuodesta 2014 lähtien olen valmentanut yli 100 suomalaista yritystä ja yhteisöä digiliiketoiminnan kehittämisessä. Samaan aikaan rakensin yhdessä yhtiökumppanini Eelis Eskelisen kanssa Koulutuskoneen – WordPress-pohjaisen alustan, josta tuli yksi Suomen johtavista verkkokoulutusliiketoiminnan ratkaisuista.
Tämä ainutlaatuinen yhdistelmä – oman alustan kehittäminen ja satojen suomalaisten yritysten valmentaminen – on opettanut minulle käytännössä mitä suomalaiset yritykset todella tarvitsevat digiliiketoiminnalta.
Matka alkoi vuonna 2014 – oppiminen jatkuu edelleen
Kun aloitin digiliiketoiminnan valmentamisen vuonna 2014, suomalainen yritysmaailma oli vielä varovainen digitaalisten ratkaisujen suhteen. Olin itse samassa tilanteessa – halusin ymmärtää, miten teknologia todella tukee liiketoimintaa.
Ensimmäiset asiakkaat opettivat minulle enemmän kuin mikään oppikirja olisi voinut. Jokainen valmentamani yritys antoi minulle uuden näkökulman siihen, mitä digiliiketoiminta todella tarkoittaa käytännössä.
Samaan aikaan aloimme rakentaa Koulutuskonetta. Päätös käyttää WordPress-alustaa ei ollut sattuma – se antoi meille joustavuuden ja skaalautuvuuden, mutta samalla pystyimme pitämään kehityksen omissa käsissämme. Emme halunneet olla riippuvaisia ulkopuolisista kehittäjistä tai kalliista lisensseistä.
Yli 100 yritystä – yli 100 oppimiskokemusta
Jokainen valmentamani yritys on ollut ainutlaatuinen oppimiskokemus. Pienestä käsityöläisestä suureen teknologiayritykseen, yhdistyksestä kansainväliseen konserniin – olen nähnyt läheltä, millaisia haasteita suomalaiset organisaatiot kohtaavat digimaailmassa.
Olen oppinut, että:
- Suomalaiset yritykset tarvitsevat käytännönläheisiä ratkaisuja, ei monimutkaisia teknisiä ihmeita
- Asiakkaiden tarve tulee aina ensin – teknologia on vain työkalu
- Automatisointi pelottaa monia, mutta kun sen hyödyt ymmärretään, se mullistaa liiketoiminnan
- Hinnoittelu on monien suurin haaste – moni myy liian halvalla
- Luottamus ratkaisee kaiken – varsinkin B2B-markkinoilla
Koulutuskone – laboratorio käytännön oppimiselle
Koulutuskoneen kehittäminen ei ole ollut vain tekninen projekti – se on ollut elävä laboratorio, jossa testaan ja kehitän niitä menetelmiä, joita opetan asiakkailleni.
Jokainen ominaisuus, jonka olemme rakentaneet, on syntynyt todellisesta asiakkaiden tarpeesta. Olemme kokeneet samat haasteet kuin asiakkaamme:
- Kuinka tuotteistaa palveluja skaalautuvasti
- Miten hinnoitella arvon mukaan
- Millä tavalla automatisoida rutiinitehtävät
- Kuinka rakentaa ennustettavaa kassavirtaa
Tämä prosessi opetti minulle, kuinka teknologia todella tukee liiketoimintaa – ei toisinpäin.
Mitä suomalaiset yritykset todella tarvitsevat?
Yli 100 yrityksen valmentaminen ja oman alustan rakentaminen on opettanut minulle, että suomalaiset yritykset tarvitsevat digiliiketoiminnalta viisi asiaa:
1. Yksinkertaisuutta, ei monimutkaisuutta
Parhaat ratkaisut ovat aina yksinkertaisia. Suomalaiset yrittäjät arvostavat selkeitä, helposti ymmärrettäviä järjestelmiä.
2. Todellista asiakasymmärrystä
Teknologia ei saa olla itseisarvo. Sen täytyy ratkaista todellisia asiakkaiden ongelmia ja tuoda mitattavaa arvoa.
3. Asteittaista kasvua
Harvoin kannattaa hypätä suoraan monimutkaisiin ratkaisuihin. Parhaat tulokset syntyvät, kun aloitetaan pienestä ja kasvatetaan vähitellen.
4. Automatisoinnin viisasta hyödyntämistä
Automatisointi ei tarkoita kaiken tekemistä koneilla. Se tarkoittaa rutiinitehtävien poistamista, jotta aikaa jää tärkeämmille asioille.
5. Pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä
Digiliiketoiminta ei synny yhdessä yössä. Se vaatii jatkuvaa kehittämistä ja asiakkaiden kuuntelua.
Hinnoittelu – oppimaani kovimman kautta
Aluksi hinnoittelin palvelujani liian matalalle ajatellen kilpailevani pelkästään hinnalla. Olin väärässä.
Satoja yrityksiä valmentaessani olen oppinut, että:
- Asiakkaat ostavat arvoa, ei tuntihintaa
- Oikea hinnoittelu houkuttelee oikeita asiakkaita
- Liian halpa hinta voi viestiä huonosta laadusta
- Kuukausimaksullinen malli luo ennustettavuutta molemmille osapuolille
Sama oppi toimi Koulutuskoneessa – nykyinen hinnoittelumallimme perustuu asiakkaan saamaan arvoon ja mahdollistaa pitkäaikaisen, kannattavan yhteistyön.
Markkinointi on luottamuksen rakentamista
Koulutuskoneen markkinoinnissa en ole koskaan käyttänyt suuria mainosbudjetteja. Paras markkinointini ovat olleet tyytyväiset asiakkaat.
Olen rakentanut kasvuni:
- Asiakkaiden suosittelujen varaan
- Konkreettisten case-esimerkkien avulla
- Sisältömarkkinoinnin kautta, jossa jaan todella hyödyllistä tietoa
- Henkilökohtaisten suhteiden kautta
B2B-markkinoinnissa luottamus on kaikki kaikessa. Tekninen osaaminen ei riitä – asiakkaat ostavat ihmiseltä, johon luottavat.
Automatisointi – pelosta mahdollisuudeksi
Monille valmentamilleni yrityksille automatisointi on aluksi pelottanut. “Entä jos menetän henkilökohtaisen kosketuksen asiakkaisiin?”
Todellisuus on päinvastainen. Kun automatisoin rutiinitehtävät, minulla on enemmän aikaa asiakkaille. Olen oppinut:
- Automatisoimaan sen, mitä teen toistuvasti
- Rakentamaan selkeät tukikanavat
- Luomaan itseohjautuvia materiaaleja
- Segmentoimaan asiakkaita heidän tarpeidensa mukaan
Koulutuskoneessa tämä on tarkoittanut sitä, että voimme palvella satoja asiakkaita laadukkaasti ilman, että henkilökohtainen palvelu kärsii.
Miksi WordPress-ratkaisu voittaa?
Yli sadan yrityksen valmentaminen on opettanut minulle, että suomalaiset yritykset arvostavat joustavuutta ja kustannustehokkuutta. WordPress-pohjainen Koulutuskone tarjoaa juuri sitä:
- Joustavuus: Ei ole lukittuja yhteen tapaan tehdä asioita
- Skaalautuvuus: Ratkaisu kasvaa yrityksen mukana
- Kustannustehokkuus: Ei kalliita lisenssimaksuja
- Suomalainen tuki: Kehitän ratkaisua suomalaisten yritysten tarpeisiin
- Jatkuva kehitys: Parannan alustaa asiakkaiden palautteen perusteella
Taloudelliset realiteetit
Sekä oman alustan rakentaminen että satojen yritysten valmentaminen on opettanut minulle verkkoliiketoiminnan taloudellisia realiteetteja:
- Ennustettava kassavirta on elintärkeää
- Asiakkaan elinkaaren arvo on tärkeämpi kuin ensimmäinen kauppa
- Kasvuun investoiminen tulee tehdä vastuullisesti
- Ei-kannattaviin projekteihin pitää osata sanoa ei
Mitä teen tänään?
Tänään jatkan samaa työtä kuin vuodesta 2014 lähtien – autan suomalaisia yrityksiä menestymään digimaailmassa. Erona on, että nyt minulla on takana:
- Yli 100 valmennettua yritystä
- Oma menestyvä alusta
- Kymmenen vuoden käytännön kokemus
- Syvällinen ymmärrys siitä, mitä suomalaiset yritykset todella tarvitsevat
Kun valmennan asiakkaitani, tiedän tarkalleen mistä puhun – olen itse käynyt läpi samat haasteet ja löytänyt niihin toimivat ratkaisut.
Minun viestini sinulle
Jos olet tämän lukenut tähän asti, haluan kertoa sinulle yhden tärkeän asian:
Digiliiketoiminta ei ole rakettitiedettä. Se vaatii:
- Asiakkaiden tarpeiden syvällistä ymmärtämistä
- Aloittamisen rohkeutta
- Jatkuvaa kehittämistä asiakaspalautteen perusteella
- Automatisoinnin viisasta hyödyntämistä
- Pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä
Älä odota täydellistä hetkeä tai täydellistä suunnitelmaa. Aloita siitä, missä olet, käytä mitä sinulla on, tee mitä voit.
Yli kymmenen vuoden kokemus ja satoja valmennettuja yrityksiä ovat opettaneet minulle, että oikealla asenteella ja syvällisellä ymmärryksellä jokainen voi rakentaa menestyvää digiliiketoimintaa.
Koulutuskone ja kaikki valmentamani yritykset ovat elävä todiste siitä, että suomalainen osaaminen ja sitkeys voivat luoda jotain pysyvää ja merkittävää.
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä – kerron mielellään, miten voin auttaa sinua seuraavassa askeleessasi digiliiketoiminnan kehittämisessä.